U bent in het hoofdscherm van de administratie en kiest voor Instellingen.
U komt terecht in het scherm ‘Instellingen.’
(Administratie > Instellingen)
Algemeen
Een aantal administratie instellingen zijn reeds voor u ingesteld, zoals ‘standaard geen btw bij vrijgestelde prestaties’ en de ondernemingsvorm inclusief het bijbehorende grootboekrekeningschema.
Een aantal te wijzigen instellingen vind u hier.
Beginbalans
(Administratie > Instellingen > beginbalans)
Als uw een startende onderneming bent, begint u met een blanco beginstand. Heeft u in voorgaande jaren al jaarstukken opgemaakt dan dient u een aantal beginstanden in te voeren, waaronder: het banksaldo op 1 januari van het boekjaar dat u start en de nog niet ontvangen verkopen en kosten uit het voorgaande jaar die in dit boekjaar ontvangen en betaald worden.
Geef voordat u begint de volgende beginstanden in:
- banksaldo per bankrekening op 31 december van voorgaand boekjaar
- debiteuren (verkopen) op 31 december van voorgaand boekjaar
- crediteuren (kosten) op 31 december van voorgaand boekjaar
Vul in dit scherm de juiste beginstanden in en klik op bewaren .
De bankafschriften beginnen nu met de juiste stand van de bankrekening. De debiteuren (verkopen) en crediteuren (kosten) kunt u via de bankafschriften of het matchingscherm koppelen aan de betaling of ontvangst.
Grootboekrekeningschema
Het grootboekrekeningschema (grootboekrekeningen en categorieën) is vast gedefinieerd. Dat wil zeggen dat u niet vrij bent om naar eigen inzicht categorieën en grootboekrekeningen aan te maken. Om het verwerken van de administratie overzichtelijk te houden zijn een groot aantal grootboekrekeningen die voor u niet van toepassing zijn standaard niet-actief.
Activeren van grootboekrekeningen
Wij hebben de meest gebruikte grootboekrekeningen geactiveerd. Er zijn wel meer grootboekrekeningen beschikbaar. Het activeren van deze grootboekrekeningen is in overleg met uw accountant mogelijk.
Let op: als u grootboekrekeningen activeert komen deze steeds weer terug bij het invoeren van nieuwe facturen en bankafschriften. Wij raden u aan het activeren van grootboekrekeningen zo veel mogelijk te beperken.
De-activeren van grootboekrekeningen
Optie is alleen mogelijk in overleg met uw accountant.
Aanpassen omschrijvingen / grootboek namen
(Administratie > Instellingen > grootboek namen)
De omschrijvingen van de grootboekrekeningen zijn vast, behoudens een aantal posten. De omschrijving van deze grootboekrekeningen kunt u als volgt wijzigen / aanvullen:
Vul een nadere omschrijving aan en klik op bewaren .
uw omschrijvingen zijn nu aangepast.