Veelgestelde Vragen

Kan ik zelf een nieuwe kosten- of omzetrekening toevoegen?
Nee, dat kan niet. De meest voorkomende omzetrekeningen en kostenrekeningen zijn standaard aangemaakt.

Kan ik zelf omschrijvingen van kosten- of omzetrekening aanpassen?
U kunt de omschrijvingen van de rekeningen niet aanpassen met uitzondering van een aantal rekeningen. Dit kunt u doen via het scherm Instellingen.

Kan ik eerst de bankafschriften invoeren en pas later de verkoopfacturen of kostenfacturen?
Ja, dat kan in principe wel. Echter kunt u dan geen enkele betaling of ontvangst matchen aan de facturen. Dit moet u dan later via het ‘matchingscherm’ handmatig doen. Dit kost onnodig veel tijd. Wij adviseren u om eerst de verkopen en kosten in te voeren.

Kan ik bedragen in vreemde valuta invoeren?
Uw kunt bedragen in bijvoorbeeld dollars niet invoeren. Reken vreemde valuta om naar eurobedragen en voer de eurobedragen in.

Hoe voer ik een kostenfactuur in met enkel btw (bijvoorbeeld bij schade van een auto)?
Dat doet u op de volgende wijze: voer het juiste bedrag in bij de kostengegevens, de kostenregel alsof u het hele bedrag moet betalen (het juiste btw-bedrag wordt dan berekend). Op de volgende regel voert u het bedrag excl btw negatief met btw-code vrijgesteld. Zie hieronder voor een voorbeeld:

klik op het plaatje voor een vergroting

klik op het plaatje voor een vergroting

Ik heb bij de Makro ook privézaken aangeschaft, Hoe verwerk ik deze?
Soms heeft u ook privézaken gekocht die op de inkoopfactuur staan. Voor een juiste matching met de betaling, dient u het totaal factuurbedrag (inclusief het privédeel) te verwerken. Het privédeel splitst u vervolgens in de kostenregels uit.
Hieronder is een voorbeeld uitgewerkt van een nota Ziggo met een privé-aandeel (TV-aansluiting of video-on-demand:

klik op het plaatje voor een vergroting

klik op het plaatje voor een vergroting

Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord kwijt. Wat nu?
In de huidige versie is het nog niet mogelijk uw wachtwoord binnen de software opnieuw op te vragen (bijvoorbeeld optie ‘wachtwoord vergeten’). U kunt contact opnemen met mybd@dmin.nl en wij helpen u zo spoedig mogelijk.

Mijn e-mailadres is gewijzigd. Moet ik iets doorgeven? 
Ja, uw e-mailadres is namelijk ook uw gebruikersnaam. Geef de wijziging door per mail mybd@dmin.nl.

Kan ik mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord zelf wijzigen?
In de huidige versie is het nog niet mogelijk om uw gebruikersnaam of wachtwoord te wijzigen. Uw gebruikersnaam is gelijk aan uw e-mailadres. Wijzigen geeft u door per mail mybd@dmin.nl.
Het wachtwoord is door ons random gegenereerd en doet daarom wellicht onlogisch aan. Gezien de beveiliging van uw gegevens is aanpassing niet mogelijk.

Hoe verwerk ik betalingen inzake inkomstenbelasting en ZVW aan de belastingdienst?
Betalingen inzake inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet zijn geen kosten en worden dus niet via ‘Mijn kosten’ ingevoerd. U verwerkt de betaling via het invoeren van de bankafschriften: ‘Mijn bank’ op grootboekcode #2502.

Hoe verwerk ik betalingen omzetbelasting en loonheffingen?
Betalingen inzake omzetbelasting en loonheffingen zijn geen kosten en worden dus niet via ‘Mijn kosten’ ingevoerd. U verwerkt betalingen en/of ontvangsten inzake omzetbelasting via het invoeren van de bankafschriften: ‘Mijn bank’ op grootboekcode #1750. Betalingen loonheffingen op grootboekcode #1800.

Kan ik tussentijds gegevens bewaren? Of tussentijds stoppen met het invoeren van bijv een bankafschrift?
Pas als alle gegevens ingevoerd zijn, verschijnt de ‘saveknop’ en kunnen gegevens worden bewaard.  Dit betekent dat u niet tussentijds kunt wisselen van scherm of stoppen met het invoeren van bijvoorbeeld een bankafschrift.
Wilt u tussentijds stoppen met het invoeren van een bankafschrift? Kies dan de optie vraagposten voor het verschilbedrag om in elk geval het bankafschrift te kunnen opslaan en sluiten.

Hoe verwerk ik overboekingen naar privé?
Overboekingen naar privé (bijvoorbeeld een voorschot op de winst) dienen te worden verwerkt via de bank (invoeren nieuw bankafschrift). Privé-overboekingen zijn geen kosten maar uitgaven en dienen daarom niet als kosten te worden geboekt.

Ik kan kostenfacturen in de bank niet matchen?
Wij hebben regelmatig de volgende melding ontvangen: ‘bij het matchen van een kostenpost kan wel het vinkje van de betreffende factuur aangevinkt worden, maar kan niet op de OK-knop gedrukt worden.’
Bovenstaande probleem wordt veroorzaakt doordat betalingen van kosten in de bank positief worden ingevoerd (als een ontvangst) in plaats van negatief zoals zou moeten. In mybd is een beveiliging ingebouwd waardoor ontvangsten niet kunnen worden gematcht met te betalen kosten.

Mijn afschriften hebben geen nummering meer. Wat nu?
Bij een aantal banken kunt u tegenwoordig zelf uw bankafschriften ‘aanmaken’, bijvoorbeeld de Rabobank en ING. De afschriften worden dan ook niet meer doorgenummerd door de bank. U kunt dan zelf een nummer toekennen: denk dan bijvoorbeeld aan het jaar én de maand (2014-06) of het jaar én het weeknummer (2014-27).  Noteer dit nummer ook op uw afschrift in uw administratiemap.

Afschriften Rabobank zelf downloaden
Bij de Rabobank kunt u tegenwoordig uw afschriften downloaden via ‘transacties’. U kunt zelf de begindatum en einddatum invullen. Wij adviseren om de afschriften per week of per 2-weken te downloaden om het aantal mutaties per afschrift te beperken.

Bekende problemen:

Nieuwe items aanmaken werkt opeens niet meer
Symptomen: plots bent u niet meer in staat nieuwe regels aan te maken in verkoop, kosten en bank. Klikken op het “plus” icoontje geeft geen reactie, het invoerscherm verschijnt niet.
In uw internet browser bevindt zich de Ask.com zoek-toolbar, zoals in onderstaande afbeelding:
 Oplossing: verwijder de Ask.com toolbar van uw systeem, deze veroorzaakt problemen in mybd. Voor het verwijderen uit Google Chrome volgt u de volgende stappen:
1. Open het Google Chrome menu, door op het knopje rechtsbovenin te klikken
2. Kies menu optie “Instellingen”
3. Kies aan de linkerkant de pagina “Extensies”
4. Verwijder de Ask.com extensie door op het prullenbak icoontje te klikken
5. Sluit de internet browser en start opnieuw op